Afgelopen week mocht ik weer mystery shoppen. Mijn snelle bezoekje aan een benzinestation verliep vlekkeloos. Alles zag er netjes en schoon uit en ik kon moeiteloos het scenario uit de briefing volgen. Enkele dagen later moest ik echter bij een parfumerie langs en dat ging niet helemaal soepel…
Het scenario dat ik moest volgen was veel uitgebreider. Er stond ook bij dat dit bezoek zeker een half uur tot 3 kwartier in beslag zou nemen, dus ik hoopte dat het zou lukken in mijn lunchpauze. Voor vertrek op mijn collega even de openingszin van het adviesgesprek geoefend. “Door de airconditioning op kantoor krijg ik zo’n droge en trekkerige huid.” Het kwam realistisch over, dus ik ging op pad.
In de winkel duurde het lang voordat ik geholpen werd. Uiteindelijk vroeg ik zelf maar of er iemand was die me kon adviseren op het gebied van het product dat in mijn briefing stond. De medewerkster vroeg netjes wat ik nu gebruikte. Een merk dat niet in de briefing stond, dus ik noemde een ander merk dat ik in het schap zag staan. En toen ging het dus mis. Welke variant ik dan gebruik? Uhm… Ik wees een random potje aan… Het bleek een zware anti-aging crème. Oeps! Volgens mij had ze me toen direct door en ben ik door de mand gevallen. Ik probeerde de situatie nog te redden door aan te geven dat ik een probeerverpakking had.
De rest van het adviesgesprek waren de handen van mijn adviseuse flink aan het trillen. En werd mij diverse keren koffie of thee aangeboden. Ai. En ik was zelf natuurlijk ook al nerveus. Je staat toch een potje te liegen, moet goed nadenken of je alle punten bekeken hebt en je moet alle adviezen goed onthouden om ze later te kunnnen rapporteren. Verder ging het best aardig en werd ik prima geholpen. Alleen uit automatisme haalde ik bij het betalen ook nog een cadeaubon tevoorschijn. Chips. Dat mag dus niet. Er is kans dat ik nu niet alles vergoed krijg… Poeh. Blijft een uitdaging dat mystery shoppen!