Review: Monopoly Junior Peppa Pig

Er zijn van die mijlpalen in het leven waar je als ouder enorm naar uitkijkt. Denk bijvoorbeeld aan het eerste lachje, de eerste stapjes en woordjes. Ik heb ontzettend genoten van al deze momenten. Al een tijdje kijk ik uit naar de volgende mijlpaal: het spelen van één van mijn favoriete spellen – Monopoly – met mijn kids. Terwijl ik dacht dat ik hier nog wel een tijdje op zou moeten wachten, viel er deze week een heel tof pakketje op de mat. Wij mochten het spel ‘Monopoly Junior van Peppa Pig’ uitproberen.

Gastblog door Marieke van Babybanjo

peppa big monopoly

Dit spel is bedoeld voor kinderen van 5 tot 10 jaar. Je kunt het spelen met 2 tot 4 spelers en het duurt ongeveer een half uurtje. Dit is voor deze leeftijd wat mij betreft ook lang genoeg. Zijn je kinderen iets ouder, dan kun je dit spel natuurlijk prima meerdere keren spelen.  Tijdens het spelen van dit spel gaan de meeste dingen eigenlijk wel vanzelf, door goed te lezen wat er op de plaatjes staat. Voor (de meeste) kinderen van 5 is dit spel nog niet zelfstandig te spelen vanwege de teksten op de KANS kaartjes. Niet dat wij dat erg vonden trouwens ?. Ik vind het zelf ook veel te leuk!

peppa big monopoly

Zo speel je het spel

Het spel bevat 4 poppetjes als pionnen: mama big, papa big, George en Peppa. Het speelbord lijkt qua uiterlijk heel erg op de originele Monopoly variant voor volwassenen. Er zijn allemaal bekende plekken zoals Peppa’s huis, opa’s tuin en de besneeuwde berg, die je kunt kopen.

peppa big monopoly

Iedere speler krijgt 12 verkochtborden.  Afhankelijk van het aantal spelers krijg je tussen de 20 of 16 speciale Peppa pig biljetten om aankopen mee te doen. Daarnaast zijn er nog KANS kaartjes.

peppa big monopoly

Alle spelers beginnen bij start. Als je op een locatie komt die nog niet is verkocht, dan MOET je deze kopen. Dit is anders dan bij de volwassen versie, waar je zelf mag bepalen waarin je wilt investeren. Na je aankoop leg je een verkocht bord met jouw personage op het vakje. Alle spelers die dan op dit vakje komen moeten jouw huur betalen. De huur is gelijk aan het aankoopbedrag, een mooie investering dus  ?! Op het moment dat je de huur niet meer kunt betalen, dan ben je failliet.  Het spel is dan voorbij. De speler die op dat moment het meeste geld heeft is de winnaar.

peppa big monopoly

peppa big monopoly

Dit vonden wij ervan

De afgelopen week heb ik dit spel meerdere keren gespeeld. Voor mijn zoontje van 5 blijft het nog even een verrassing tot Kerst, maar zijn zusje wilde het maar al te graag met mij spelen. Ze was hier eigenlijk nog iets te jong voor, maar met een beetje hulp van mij hebben we een goede indruk gekregen van dit spel. Erg leuk dat het thema overal is doorgetrokken.

peppa big monopoly

Wat ik leuk vind is dat de biljetten allemaal ‘1’ zijn. Dit maakt het voor een 5 jarige al heel goed te overzien en ze oefenen direct met tellen. De kanskaartjes moeten aan jonge kinderen wel worden voorgelezen, maar de acties die eruit volgen zijn weer prima zelfstandig uit te voeren.

peppa big monopoly

peppa big monopoly

Ik kijk ernaar uit om mijn zoontje hier over een aantal weken blij mee te maken en zie ons dit spel nog heel veel avonden (en speelafspraakjes) samen spelen!  Mijn dochter vond de pionnen trouwens zo leuk, dat ze na het spelen van Monopoly ook nog in de auto en het poppenhuis werden gebruikt!

Je koopt het spel onder meer hier bij Bol.com.

Spelen jullie graag Monopoly? Welke versies heb je thuis?

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.