Welke beha draag je na corona?

Je hebt corona gehad en nu doet het pijn om je beha’s te dragen. Wat nu? Laat me je geruststellen: je bent bij lange na niet de enige met dit probleem! Duizenden vrouwen in de facebookgroep ‘Corona patiënten met langdurige klachten’ worstelen met hetzelfde. Ook ik heb 8 maanden last gehad van pijn bij het dragen van mijn oude beugelbeha’s. Daarom hier tips om het beha-leed na covid te verzachten, hopelijk heb je er iets aan!

beha na corona

Zelf heb ik uiteindelijk veel nieuwe sets lingerie aangeschaft. Het dragen van mijn oude beugelbeha’s met hier en daar wat pushup, was eigenlijk niet te doen. Naarmate de maanden vorderden, werd er echter steeds meer bekend over de ziekte en dus kwamen er ook wat foefjes om de pijn te verzachten. Compleet behaloos erbij lopen, kan natuurlijk ook… maar dat vond ik zelf niet prettig.

Verder is er hoop! Na 8 maanden kan ik ook zo af en toe mijn oude beha’s weer verdragen zonder pijn. Dat komt niet alleen door het verstrijken van de tijd, maar vooral ook door de massages van de fysiotherapeut en zelf insmeren met huidolie.

Waar komt de pijn vandaan?

Je ribben en middenrif doen pijn. De laatste maanden wordt hier steeds meer over bekend. Je spieren kunnen door covid aangetast, bij ernstig zieke patiënten zoals wij gaat het dan om de ademhalingsspieren, middenrif of zelfs je hartspier. Daarom blijft de pijn wanneer de longen op röntgens en CT scans alweer genezen ogen. De ademhalingsspieren zijn continu in beweging en hebben heel erg lang nodig om te herstellen. Langer dan de spieren die je bijvoorbeeld met sporten traint.

Bij mij zat de pijn vooral rechts naast de borst, uitstraling naar de schouder en voor en achter ter hoogte van mijn borst. Je schijnt daar dus allerlei spieren te hebben, waar je eerder geen weet van had: de tussenribspieren bijvoorbeeld. Vandaar dat de brandende pijn aanhoudt en toeneemt bij inspanning: je lijf plus je ademhalingsspieren moeten dan nog harder werken. Een te lange wandeling na 7 maanden resulteerde bij mij in 3 weken dusdanig brandende pijn dat ik me weer terug bij af voelde en opnieuw middagdutjes en pijnstilling nodig had. 

En als je pijn hebt, ga je oppervlakkiger ademhalen, waardoor ook hyperventilatie en bijbehorende klachten kunnen ontstaan. De longarts en huisarts adviseerden mij dan ook om vooral veel pijnstillers te slikken en ademhalingsoefeningen te doen. De pijn verminderde pas echt aanzienlijk, toen de fysiotherapeut ook de tussenribspieren aan de zijkant meepakte. De pijn op de rug op de plek van de eerdere longontsteking werd op deze manier al eerder minder.

  • Tip: van mede-patiënten begrijp ik dat bindweefselmassage zeer helpend is!

Syndroom van Tietze?

Sommige dames blijven veel pijn houden omdat ze na corona het Syndroom van Tietze kregen. Dit is een ontsteking van de ribverbinding. Oorzaak kan namelijk onder meer een ontsteking van de bovenste luchtwegen zijn.

Pleuritis?

Mijn eigen longarts gaf aan dat de longontsteking mogelijk resulteerde in een pleuritis: ontsteking van het longvlies. Iets wat eigenlijk niet te behandelen is, maar waar alleen rust – heel veel rust – bij helpt. Ademen deed pijn over de gehele long. Ze heeft vooraf eerst via röntgen gecheckt of ik geen klaplong had (klachten werden heel hevig na spirometrie) en deze mogelijke diagnose volgde op de longscintigrafie met aanvullende CT scans.

Middenrifbreuk?

Heb je veel gehoest? Sommige patiënten met langdurige klachten blijken daardoor een middenrifbreuk te hebben opgelopen. Met een röntgen kun je dit laten uitsluiten als de pijn echt heel hevig is. Na minder hevig hoesten kun je overigens ook gekneusde ribben oplopen.

Wat de precies oorzaak ook is: de pijn is vervelend en een beha dragen is daarom nog veel vervelender.

Wat kun je er aan doen?

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om het voor jezelf wat comfortabeler te maken:

  • Geen beha dragen.
  • Sportbeha’s dragen, extra druk kan soms prettig aanvoelen.
  • Beha’s zonder beugel aanschaffen.
  • Naadloze beha’s aanschaffen.
  • Bralettes – zonder harde stukken – aanschaffen.
  • Een plakbeha, die van Hunkemöller schijnt goed te zijn. Nipple covers kunnen uiteraard ook, dan hangt alles lekker los en zie je niets door je t-shirt heen.
  • Een verlengstukje gebruiken tussen de sluiting om je beha iets ruimer te maken.

Probeer wat en kijk wat voor jou zelf het prettigste aanvoelt. Van de medisch specialist bij C-Support (een instantie voor mensen die langer dan 4 maanden klachten ervaren), kreeg ik bovendien de volgende fijne tips:

  • Houdt het warm, draag een thermohemd.
  • Gebruik warmtekussens om de spieren te kalmeren.
  • Smeer de pijnlijke plek elke avond voor het slapen gaan in met huidolie. 
  • Laat de pijnlijke plekken masseren (indien mogelijk, kan bij mij niet op alle plekken omdat het ook onder de borst zit).
  • Draag strakke hemdjes voor tegendruk op de pijnlijke plekken.
  • Heb je een bad? Ga in een warm bad en houdt de pijnlijke plekken onder water.

Hopelijk zitten hier wat tips tussen waar je wat mee kunt. Ik wens je veel sterkte met je herstel. Heb jij nog fijne aanvullingen? Laat hieronder een reactie achter dan voeg ik ook jouw beha-lifehacks toe aan dit lijstje.

Je bent bij lange na niet de enige die er last van heeft en met de tijd kan alles weer helen (al duurt het lang) en kun je weer dragen wat je graag wilt.

Lees ook: menstruatie na corona

Wat zijn jouw beha-tips bij pijn aan de rug, middenrif, ribbenkast, borsten en longen?

Reacties

  1. Ed zegt:

    Ik heb de zelfden klachten rechts rip net onder je oksel heb alleen geen laast bij bh bandjes …..ben een man maar röntgenfoto geven geen afwijkingen weer ?

    1. Marguerita zegt:

      Ha Ed, nee alleen dat de long herstellende was van een infectie. Toevallig is er gister nog weer een thorax gemaakt om te checken hoe het nu is (vorige was in augustus dacht ik).
      Inmiddels ben ik wat maanden en specialisten verder en heb ik begrepen dat veel van de pijn ws uit verkrampte tussenribspieren komt. Afgelopen week kreeg ik het advies om dat door een osteopaat te laten behandelen, daar moet ik nu dus even een afspraak plannen. (Hoorde ik bij Spine en Joint in mijn longcovid trainingsgroepje, binnenkort wordt dit onderzoek gepubliceerd, experimenteel behandelprogramma mbt verkrampt diafragma. Moet er nog even over schrijven!)
      Massage door de fysio hielp overigens ook maar die pakt dit specifieke stuk niet mee.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.