Wat ik leerde van de purpose scan

 Een half jaar geleden vulde ik de Purpose Scan in. Dit is een uitgebreide vragenlijst ontwikkeld door Go Chief om ondernemers te helpen een waardevol zakelijk netwerk op te bouwen. Op basis van persoonlijkheidskenmerken en je kijk op zaken doen en de maatschappij, wordt gekeken welke mensen er ongeveer hetzelfde in staan als jij en waarmee je beiden verder komt met je bedrijf. Iemand om mee te sparren dus, waarmee je op basis van de ingevulde vragenlijst een persoonlijke klik zult hebben.

Ingewikkeld verhaal misschien, maar ik was dus onderdeel van de pilot groep. Helaas kwam er voor mij geen directe match uit om koffie mee te doen (de pilot groep was hiervoor te klein), maar ik ontving wel een persoonlijkheidsprofiel waaruit mijn drijfveren blijken. En dat klopte als een bus.

Wat stond er in het rapport?

Ik ga het niet letterlijk quoten het is best persoonlijk, maar het is zeer treffend. Zo staat er dat ik “graag mijn eigen kracht wil gebruiken én de krachten van anderen wil coördineren” wat ik inderdaad heel graag doe en dat ik “gestructureerd ben”. Verder heb ik “het potentieel van een manager” en laat ik een ‘get things done mentaliteit’ zien. Nou en zo gaat het nog even door. Inclusief de uitdagingen als “gericht zijn op overleven in plaats van leven” en daardoor onnodig zaken forceren. Al deze punten zijn gelukkig voorzien van adviezen over hoe ermee om te gaan.

Ik was de uitslag natuurlijk allang weer vergeten, maar de interactieve avond van Platform Z over deze Purpose Scan en hoe je de resultaten kunt inzetten om te groeien – zowel persoonlijk als met je bedrijf – zorgden dat ik de pdf er snel weer bij pakte. 

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Weten waar je goed in bent en wat kun je beter aan anderen overlaten. De basis voor groei van jezelf en je onderneming. Top avond met psycholoog en ondernemer @joelawake.

Een bericht gedeeld door Platform-Z (@platformz.nl) op

 

Versnel de groei van jezelf en je business

Op de uitnodiging van Platform Z, de lokale ZZP vereniging waar ik lid van ben, stond ‘versnel de groei van jezelf en je business’. 

Heb jij het gevoel dat er meer in je zit? Krijg je soms veel energie van wat je doet, maar loop je op andere dagen helemaal leeg?
Met de Purpose Scan kom je erachter wat je échte drijfveren zijn. De Purpose Scan is een online vragenlijst, waarmee je inzicht krijgt in je drijfveren, behoeften en eigenschappen. Hoe kun je je talenten beter benutten? Hoe kun je in balans en vol energie je leven leiden? Hoe kun je jezelf en je bedrijf blijven ontwikkelen? 
De inzichten uit de Purpose Scan geven antwoord op deze vragen. En ze vormen het startpunt van de interactieve workshop.

Psycholoog en ondernemer Joël aan ’t Goor liet ons zien hoe we in elkaar zitten en wat dat betekent. Het was ontzettend boeiend én leuk opgezet. Vormgeefster Matthja had voor alle aanwezigen kaartjes gemaakt met de cijfers 1 tot en met 9 in bepaalde kleuren. We moesten steeds groepjes vormen van mensen met dezelfde kleur en kregen vervolgens uitleg over wat deze kleuren uitdrukken over hoe we in het leven staan. Steeds stond je dus weer bij een ander groepje ‘gelijken’. Als disclaimer gaf Joël ons mee dat zodra we weerstand voelden (“dat klopt niet!”) we dieper in onszelf moesten kijken. En ervan leren. De uitslag van de scan gaat namelijk over hoe je diep in jezelf in elkaar zit en niet over gedrag dat je later jezelf hebt aangeleerd om te compenseren. Confronterend. 

De cijfertjes

Tijdens de bijeenkomst heb ik opgeschreven wat mijn cijfertjes betekenden en ik schrijf ze hier even uit voor iedereen die er ook was en het nog even terug wil lezen. Of gewoon voor wie nieuwsgierig is natuurlijk.

  1. De blauwe kleur geeft aan dat ik niet eigenwijs ben. Ik herkende mezelf daar niet in, maar het viel me alles mee. Totdat Joël bij navraag aangaf dat ik toch wel een pietsie eigenwijs ben, maar niet zo erg als de mensen in de rode groep.
  2. Dit punt ging over risico’s nemen. Ik dacht altijd dat ik best wel risico’s neem, maar dat werd hier weerlegd. De blauwe kleur betekent dat ik pas iets doe als ik zeker weet dat het gaat slagen én het betekent ook dat net als bij de andere mensen in de blauwe groep geheimen bij mij veilig zijn. 
  3. Dit punt ging over resultaatgerichtheid en over draagvlak. Mijn groepje valt in de categorie die niet gericht is op het resultaat, maar wél op het draagvlak. Dus als alle mensen maar meebewegen, zijn wij blij. Er waren ook groepjes die juist alleen op het resultaat gericht zijn, een groep die gaat voor het resultaat én het draagvlak en een enkeling die beiden niet als drijfveer heeft.
  4. Het vierde punt geeft aan hoe een ‘warme persoonlijkheid’ je bent. De rode groep maakt van nature direct connectie met andere mensen. Dan was er nog een balansgroep die er tussenin zit. Zelf zit ik in de blauwe groep die wat ‘klinischer’ is en een bepaalde afstand bewaard. Onze groep kan best heel warm overkomen, maar dat is dan ‘aangeleerd gedrag’. 
  5. Is het glas half leeg of half vol? De rode groep waar ik deel van uitmaak, ziet dingen graag van de positieve kant. Diep van binnen heeft dit allemaal iets te maken met je vader en hoe belangrijk zijn goedkeuring voor je is, zo leerden we.
  6. Ben je pragmatisch (blauw)? Of ben je meer een visionair (rood)? De grijze kleur geeft aan dat ik in de balansgroep zit met een mooie mix van daadkracht en visie. Prettig, dat had ik niet verwacht. 
  7. Punt 7 duidde de echte ‘managers’ aan. Of in ieder geval  mensen met het potentieel daartoe. Dit was een heel klein clubje met een ‘bibliotheek in het hoofd’. Wij zijn de structuurjunkies die goed kunnen plannen. De zwarte stip gaf aan dat je niet op alle vlakken gestructureerd bent. Het groene driehoekje betekent dat ik strategisch kan denken en dit ook concreet kan maken in de bijbehorende acties.
  8. Grijs staat voor de balansgroep van het ‘willen’, de mensen die anderen kunnen coachen. Leuk, daar zou ik graag iets meer mee doen in mijn bedrijf en dat past dus ook bij me.
  9. Paars staat voor de overtreffende trap van blauw op het punt van perfectionisme… Ik trap hierdoor teveel op mijn eigen rem en kan te lang blijven hangen in voorbereidingen. Alles moet goed zijn. Dit punt kwam voor mij toch als een verrassing, ga ik nog even verder onderzoeken dus.

Hoe beter je jezelf kent, hoe meer impact je kunt hebben. En goede ondernemers kenmerken zich door de impact die ze hebben, niet zozeer door wat ze verder precies doen. Zo vertelde Joël ons aan het begin van de avond. Denk dat alle aanwezigen een stapje dichterbij het vergroten van hun impact zijn gekomen met al deze intrigerende informatie over onze persoonlijkheid. In mijn hoofd gaat het in ieder geval nog lang nasudderen!

>> lees ook over mijn andere ervaringen als ondernemer

Heb jij weleens een persoonlijkheidsscan laten maken?

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.