In december besloot ik het drama dat Kinderopvangtoeslag aanvragen heet, uit te schrijven in een blogje. Natuurlijk vonden jullie het net als ik schandalig dat men mij adviseerde om maar een lening aan te vragen. Het lijkt erop dat ze mij toch echt heel graag in de schulden willen hebben, want ondanks talloze beloftes ben ik nog geen stap wijzer. Ik gaf in mijn vorige blog aan dat ik Toeslagen.nl in gebreke ging stellen en dit is hoe de Belastingdienst daarop reageert…
Ja, je leest het goed. Al sinds augustus 2015 probeer ik kinderopvangtoeslag aan te vragen. Bij elk telefoontje blijkt er weer iets anders ingevuld te moeten worden. Iedereen verzekert mij als sinds augustus dat het goed komt. In december zou ik uiterlijk geld zien, om de rekeningen te kunnen betalen van de kinderopvang en naschoolse opvang.
Dat was niet het geval.
“Nee mevrouw, er is een extra uitbetaalmoment voor speciale gevallen als u op 31 december.”
Wederom nada.
De 13 weken termijn zou volgens de vele medewerkers die ik sprak verlopen op 13 december. Dus stelde ik de Belastingdienst in gebreke. Die brief ontvingen zij op 23 december. En nu kreeg ik dus dit antwoord…
Dat mijn aanvraag pas op 10 december is ingediend en de Belastingdienst nog tot 10 maart de tijd heeft om het in orde te maken. “U hebt uw ingebreke stelling te vroeg ingediend.” What the fuck! Het stoom komt uit mijn oren. Burgertje pesten dit 🙁 Die 10 december heeft waarschijnlijk die ene mevrouw die me zou helpen alles op een andere manier in orde gemaakt, en dat zou dan nu de nieuwe aanvraagdatum zijn? Ik dacht het niet!
Ter informatie, de rekening voor deze maand is al betaald. We nemen nu een dag extra opvang voor de jongste af en betalen voor beide dames bij elkaar zo’n 1200 euro. Ik werk 3 dagen per week. Naast kinderopvang moeten er natuurlijk ook andere rekeningen worden betaald én de boodschappen.
De beschikking voor 2016 is gelukkig wel opgesteld dus hopelijk gaan we eind deze maand dan eindelijk een betaling zien. Deze brief vond ik echter zo onzorgvuldig en kwetsend! Morgen is de briefschrijver bereikbaar tijdens kantooruren. Hoewel… Ik heb deze week al diverse belpogingen gedaan, waarbij een opgenomen stem je vertelt dat de verbinding wegens drukte wordt verbroken.
Zo verdrietig dit…
Reacties
Oh my god, hier zou ik ook echt niet tegen kunnen!
Ik wens je veel sterkte
Daar sla je toch stijl van achterover. Ik begin het steeds belachelijker te vinden dat we afhankelijk zijn van dit soort instanties. Het UWV is hetzelfde verhaal. En hoe je af en toe behandeld wordt…praat me er niet van.
Ik zou ook proberen het hogerop te zoeken. Sterkte!
Wat een drama is die belastingdienst toch. Echt dat we hier als burgers van afhankelijk zijn is een schande. Nationale Ombudsman al geprobeerd?
Nog niet, ik heb nu een officieel klachtenformulier op de post gedaan
Het is nog ietsje erger, het gaat over maart 2015!
Yes, dat zag ik later ook. Vandaag weer een uur aan de lijn gehangen. Ik moest maar een klacht versturen. Zojuist op de post gedaan… Zucht…
Wat een gedoe! Ik krijg al vlekken in mijn nek als ik moet proberen om in te loggen op overheid.nl of bij de belastingdienst. Niet te doen!