Wie van jullie is er bekend met mystery shopping? Voor mij was dit tot voor kort vooral een term uit de marketing boeken. Een ‘geheime’ klant met een opdracht om bepaalde zaken te controleren voor het management van retailers. Ik ontdekte via enkele grote vacaturesites oproepjes waarmee je mystery shopper kon worden. Je moest hier echter dusdanig veel persoonlijke gegevens invoeren, dat ik me afvroeg of het wel een betrouwbare organisatie was…
Daar haakte Poldermama af. Maar als liefhebber van voordeeltjes, raakte ik een tijdje geleden in gesprek met iemand die dit mystery winkelen al enkele jaren doet. Ze tipte haar organisatie naar aanleiding van mijn blog en ik schreef me in. Het leek me erg leuk om zelf eens te ervaren wat het allemaal inhoud. Waar het shoppen betreft ben ik er fanatiek genoeg voor, toch?
In eerste instantie bekeek ik vooral welke opdrachten er voorbij kwamen en waar. Toen er iets leuks bij stond bij mij in de buurt, deed ik mijn eerste aanvraag. Voor je een aanvraag doet, lees je altijd de opdrachtomschrijving. Meestal moet je controleren hoe schoon een winkel is en hoe de medewerkers op je reageren na het stellen van bepaalde vragen. Winkelketens hebben bepaalde protocollen voor hun medewerkers en willen op deze manier checken of iedere winkel uitdraagt wat ze willen en of er verbeterpunten zijn in de klantbeleving. In de briefing lees je ook welke aankoop je moet doen. Dit bedrag wordt vergoed en soms verdien je nog iets extra voor de moeite.
Het gaat hier om kleine bedragen en de rapportage en vragenlijsten kosten best wat tijd. Je moet dit dus vooral leuk vinden. Poldermama is gek op kleine voordeeltjes, dus dat is geen probleem. Inmiddels heb ik 5 bezoekjes achter de rug bij verschillende ketens. Vooraf ben ik best nerveus, want je moet wel onthouden wat er in de briefing werd gevraagd. Als je bezoek niet aan de gestelde regels voldoet, kan je rapport worden afgekeurd en kun je fluiten naar je vergoeding. Ik wacht nu met spanning op goedkeuring van een rapport waarbij ik in de fout ging…ik dacht dat ik een klantenkaart altijd moest aannemen, maar dit was bij deze winkel nu juist niet gewenst (bij een andere keten wel). Jaja, het is niet zomaar lekker shoppen. Voor enkele bezoekjes mocht ik een testpanel meenemen, zie foto, andere moest ik juist alleen doen. En ondertussen goed opletten wat de medewerker je vertelt. Mystery shoppen is dus shoppen met hindernissen, maar wel leuk en je verdient een klein cadeautje voor jezelf bij iedere opdracht!
Reacties
Bij deze vind ik je toch wel echt een voordeelgoeroe hoor 😉 Schreef je begin van dit jaar niet dat je dat zou worden? Leuk om te volgen allemaal!
🙂 thanks 🙂
Ik had er idd wel eens van gehoord, maar verder geen idee van de opdrachten die je krijgt.
Best leuk om te doen, je merkt echt de enorme service verschillen als je er op let, zeker wanneer je ketens in verschillende plaatsen bezoekt!