Een eerste mobiele telefoon voor je kind: zo ga je ermee om

We herinneren vast allemaal ons eerste telefoontje nog wel. Of dit nu een Nokia, Blackberry of iPhone was, ons geluk kon niet op. Ik weet van mijzelf het merk niet eens meer, maar denk type koelkast waarmee je kon sms-en. Nu staat je kind op het punt een leeftijd te bereiken voor een eerste telefoon. Bij mij pakken ze al regelmatig mijn oude mobiel erbij voor de spelletjes. Maar hoe adviseer je jouw kind over de online-wereld en wat voor afspraken maak je? 

De keuze is reuze

Hoewel je als ouder misschien een hypermoderne smartphone bezit, hoeft de eerste telefoon van je kind niet gelijk alle handige snufjes en apps te hebben. Uiteraard wil je wel dat je kind iemand kan bellen in noodgevallen en altijd contact kan maken met het thuisfront. Een telefoon is in dat geval erg handig, maar het hoeft dus niet het nieuwste van het nieuwste te zijn. Ook een tweedehands telefoon die al een tijdje niet wordt gebruikt, kun je aan je kind geven.

Valkuilen vermijden

Naast dat het natuurlijk erg leuk is zo’n eigen telefoon, brengt het ook mogelijke gevaren met zich mee. Hier een aantal tips en regels voor je op een rij, die je als ouder kunt afspreken met je kind.

  • Je telefoonnummer of gegevens geef je zelf ook niet snel aan onbekenden, dus je kan met je kind afspreken het telefoonnummer met een beperkt aantal mensen te delen.
  • Zet een aantal belangrijke nummers zoals school en naaste familie in de favorieten, zodat je kind in één handige klik iemand kan bereiken als jij zelf niet te bereiken bent.
  • Een ICE-contact, dat gebruikt wordt in geval van nood (In Case of Emergency), instellen is daarnaast ook handig. We gaan er natuurlijk niet vanuit, maar als er een noodgeval is, is het handig dat omstanders de juiste persoon kunnen bereiken.
  • Je kiest waarschijnlijk voor een bundel met een x aantal smsjes/belminuten en MB’s. Het is mogelijk dat er kosten buiten de bundel gemaakt worden. Iedere provider heeft wel een persoonlijke pagina waarbij je heel gemakkelijk in de gaten kunt houden hoeveel belminuten en MB’s je nog over hebt. Slim om van tevoren af te spreken hoe dit precies werkt. Mocht het zich toch een keer voordoen dat er wel extra kosten zijn gemaakt, dan is het handig dat je met elkaar afspreekt wie er voor de kosten opdraait.  💡

Spelletjes, internet of toch alleen bellen

In het begin wil je misschien wel de controle hebben over welke apps je kind op zijn of haar telefoon krijgt. Denk bijvoorbeeld aan WhatsApp, muziek en spelletjes. Dit zou je bijvoorbeeld met apps als Smart App Protector kunnen doen. Hiermee kun je middels een wachtwoord of patroon toegang verlenen tot bepaalde apps. Je kunt deze wachtwoorden ook voor een bepaalde tijd inschakelen.

Extra telefoonkosten liggen op de loer

Mocht je kind niet op de hoogte zijn van bepaalde bijkomende telefoonkosten als een abonnement of verzekeringen. Vertel hem of haar dit ook direct bij aankoop van een toestel. Je kunt bijvoorbeeld het 06-nummer blokkeren voor sms-diensten via smsdienstenfilter.nl. Een andere optie is een datalimiet instellen, dit kan zowel op Android als iOS. Ook zijn hier verschillende apps voor zoals My Data Manager, deze app is beschikbaar op iOS en Android. Zo voorkom je namelijk torenhoge rekeningen. Ook is er is natuurlijk een verschil tussen een maandelijks abonnement en een prepaid. In het begin kun je als ouder ervoor kiezen om voor prepaid te gaan, met alleen beltegoed voor noodgevallen. Tegenwoordig kun je namelijk toch bijna overal online zijn met WiFi, mocht het nodig zijn.

Abonnement met telefoon of Sim Only?

Kinderen onder de 18 jaar kunnen zelf nog geen abonnement afsluiten. Als ouder weeg je dus de keuze af of je een abonnement met telefoon of Sim Only kiest. Je kind kan dan uiteraard zelf het abonnement gebruiken, maar als ouder kun je het vervolgens in de gaten houden. Allereerst is het belangrijk om te weten wat Sim Only is en wat het verschil is met een abonnement met toestel. Sim Only is een abonnement waarbij je van de provider alleen een simkaart krijgt. Je moet dus zelf voor een telefoon zorgen. Dit kan een oude tweedehands telefoon zijn, of een nieuwe telefoon die je in één keer betaald. Bij een abonnement met telefoon krijg je een ‘gratis’ telefoon van de provider. Je gaat hierbij als het ware een lening aan waarbij je de telefoonkosten maandelijks aflost. Dit betekent dan ook dat je vaak hogere maandlasten hebt dan bij een Sim Only abonnement. Daarnaast kun je bijvoorbeeld met Sim Only bij Simyo elke maand de hoogte van je bel- en internetbundels aanpassen, terwijl je dit bij een abonnement met toestel alleen naar boven kan aanpassen. Mocht je kiezen voor een abonnement met telefoon, waarbij de telefoon 250 euro of duurder is, dan registreert het Bureau Kredietregistratie (BKR) het bedrag van je telefoon als lening. Het BKR houdt in een persoonlijk dossier al jouw afgesloten leningen bij. Hier vindt je meer informatie over de BKR-registratie.

Scherven brengen geen geluk

Hoewel je misschien voor een iets simpelere telefoon gaat, is het natuurlijk zonde als de telefoon binnen de kortste keren beschadigd raakt. De kans dat de telefoon een keer uit handen valt is natuurlijk aanwezig. Daarom is het verstandig om een stevig telefoonhoesje aan te schaffen en/of een verzekering af te sluiten. Een telefoon verzeker je al voor een paar euro per maand.

Lees ook mijn artikelen over:

Hoe ging jij om met jouw eerste mobiele telefoon?

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters uit 2011 en 2012. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

TelefoonaccessoiresTelefoonaccessoires

Recente Blogs

Reacties

  1. Kool Family zegt:

    O jee, wat een keuzestress! Blij dat ik daar nog een aantal jaar van gespaard blijf…

  2. Linda Meester zegt:

    We hebben gekozen voor Sim only op een ouder toestel zonder internet. Nu dit goed gaat kijken we om ons heen voor een toestel met abo.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Download de Marstyle App.