Hoe werkt Clubhouse? Hoe gebruik je het als visitekaartje?

Je hebt vast al van de nieuwe audio app Clubhouse gehoord. Het is momenteel “the place to be” voor ondernemend Nederland, carrière tijgers, podcast goeroes, bekende mensen en andere iPhone eigenaren die graag een beetje voorop lopen en nieuwsgierig zijn. Het is een sociaal medium en het voelt dus als ‘een clubhuis’. Nu we een jaar niet hebben kunnen netwerken en de koffieapparaatpraat missen, is dít de plek om de schade in te halen. De gesprekken op de app zijn super inspirerend, maar daardoor is het ook een beetje verslavend…

clubhouse tips

Lid worden van Clubhouse is nog redelijk exclusief omdat het nog niet zo lang in Nederland is uitgerold. Een maand ongeveer. Je kunt de app alleen gebruiken als je een iPhone hebt en een uitnodiging ontvangt van iemand die er al op zit. Uitnodigingen, oftewel ‘invites’ verdien je door een ‘room’ te starten of deel te nemen aan gesprekken van anderen met een plekje in het gesprekspanel. Alles is live en dat vind ik heerlijk! Spontane gesprekken zijn het mooist. Maakt ook niet uit of je iets verkeerds zegt: het wordt nergens bewaard!

EDIT: correctie, enkele bekende mensen starten nu speciale beveiligde kamers omdat er toch her en der journalisten opname apparatuur hebben gebruikt… heel erg fout. Daar is het medium niet voor bedoeld!

Eén groot veelzijdig online, live congres

Op dit moment – ik hoop dat dit zo blijft – is het Clubhouse één bruisend groot live congres. Je kunt Engelse gesprekken bijwonen, maar omdat dagelijks duizenden Nederlanders nieuw in de app komen zijn er ook al heel wat  Nederlandstalige ‘rooms’ (gesprekskamers) waar je in kunt om mee te luisteren en mee te praten. Het is heel laagdrempelig om in contact te komen met gelijkgestemden die je nog niet kende en met grote namen, waar je eigenlijk een beetje tegenop kijkt. Bovendien is het de app bijzonder simpel in gebruik.

Mijn 8-jarige dochter heeft bijvoorbeeld al een minimoppentrommel volgekletst (volg mij als je lid bent: @marstyle, ze gaat dit zeker nog eens doen), ik schrok zo dat ik mee mocht praten met een vrijdagmiddagborrel dat ik spontaan een wijnglas op mijn keukenvloer in duizend stukjes gooide, ik weet nu dat bepaalde bekende mensen ontzettend sympathiek zijn om mee te kletsen, heb de oprichter van een bekende winkelketen zover gekregen zijn geweldige lovestory te delen (prachtig verhaal!), interviewde de eigenaar van een dating platform over video daten, luisterde in een andere kamer naar dating horrorstories, weet nu dat ik op Code Oranje ga stemmen, ik volgde een drumsessie van de Clubhouse Sjamaan, rollen de tranen van het lachen regelmatig over mijn wangen tijdens het ‘slap ouwehoeren’ en heb een shitload aan zakelijke inspiratie opgedaan.

Clubhouse draait om waarde bieden, inspiratie en gezelligheid. Dus geef ik zelf elke vrijdag een Blogtalk!, kreeg ik van experts tips over de beste Instagram Stories, groeien met je business, waarde bieden op Clubhouse… Er is zo ontzettend veel inspirerends om uit te kiezen op het gebied van intuïtief ondernemen, online ondernemen, masterminds, zakelijke fuckups… Maar ook de gezelligheid van nieuwe mensen leren kennen en daarmee praten over ‘patat versus friet’ en andere onzin. Voetbalwedstrijden worden er nabesproken door bekende voetballers, muzikanten zingen live voor een kamer…

Ik heb al een aantal Clubhouse vrienden gemaakt. Ik hoor nieuwe visies buiten die van mijn eigen bubbel. Hier loop je in deze online tijden allemaal nieuwe mensen tegen het lijf. Verslavend leuk en gezellig!

Je Clubhouse visitekaartje inrichten

Als bedrijf wil je dus graag deel uit maken van Clubhouse. Hier hoor je de laatste roddels, je proeft wat er leeft en pikt dus ook trends en ontwikkelingen op via dit sociale medium. Momenteel zijn het nog vooral de voorlopers en trendsetters die er op zitten, en dat zijn voor het ontwikkelen van innovaties (vernieuwingen) dé mensen die je wilt volgen. Daarnaast zie je hier (vooral voor coaches) dat je doelgroep makkelijk te bereiken is. Als je een dienst verkoopt, als jouw expertise is waar mensen je voor kiezen, dan is het clubhuis natuurlijk dé plek om in de picture te komen bij mogelijk nieuwe klanten of geïnteresseerden. En wat dacht je van al die collega’s waarmee je (zeker als zzp-er is dat ideaal) lekker kunt sparren over je vakgebied? Een contact is zo gelegd, een opdracht is zo doorgespeeld omdat je toevallig van een klant hoorde dat hij op zoek is naar iemand die kan helpen met … (vul maar in).

clubhouse profiel
Een voorbeeldje van de mijne, inclusief een connect met me op LinkedIn. Niet perfect, maar er staat iets. Het leuke? Degene die jou heeft uitgenodigd krijgt credits op je profiel. Helemaal onderaan kun je zien of iemand lid is van een club. (Dan krijg je rooms van mede-clubleden te zien.)

Dus zorg je ervoor dat je visitekaartje goed is ingericht. Bezoek je een old-school congres of event? Ga je normaal op bezoek bij een klant? Dan neem je een keurig, representatief visitekaartje mee. Ik heb zelf nog enkele doosjes vol kaartjes staan, want in een normale wereld organiseer ik PR events zoals de Blogboot, ga ik naar bloggerevents toe, bezoek ik beurzen en congressen om nieuwe samenwerkingspartners te vinden en inspiratie op te doen. Dat kost even energie, maar het is geweldig en laat me bruisen. Straks met mijn boekpresentatie wil ik ze volop uitdelen!

Ben ik met iemand in gesprek of heb ik daar juist even geen tijd voor en wil ik toch meer weten van die persoon? Dan wissel je in ‘het echte leven’ dus je visitekaartje uit. Daarop staat je bedrijfsnaam, jouw eigen naam (zeker met een ingewikkelde naam als de mijne heel belangrijk), je kamer van koophandel nummer, je telefoonnummer, je mailadres, je website. Verder zorg je bij het visitekaartje maken dat het er netjes uitziet en mogelijk iets opvalt door de vormgeving of het soort papier dat je hebt gekozen. Zelf heb ik bijvoorbeeld visitekaartjes met afgeronde hoeken op mat papier. Het kost wat om te laten drukken, dus besteed je er zorg aan.  Wil je zelf een visitekaartje maken? Kijk dan ook eens bij Flyeralarm.

Zo is dat bij Clubhouse ook. Ben je nieuw? Ga een kamer binnen en klik op de hoofdjes van de sprekers. Zo kom je op hun profiel terecht. Je Clubhouse profiel is vergelijkbaar met een visitekaartje. Je kunt er je instagram en twitter account aan koppelen, waardoor mensen je met 1 druk op de knop ook daar kunnen volgen. Veel sprekers verwijzen naar hun instagram en vragen je om een DM te sturen als je in contact wilt komen. Laagdrempelig om dit via een sociaal medium te doen.

Bekijk op je gemak een paar profielen. Zorg er dan voor dat je zelf met zorg iets op je profiel zet. Het hoeft niet heel uitgebreid, maar iets over je vakgebied en expertises is snel ingevuld. Eventueel voeg je een vlaggetje toe om aan te geven dat je uit Nederland komt. De meeste mensen gebruiken emoticons als verklarende bulletpoints om het overzichtelijk te houden.

Je kunt er later meer mee doen, maar zorg dat er iets staat ténzij je alleen wilt luisteren (gluren). De sjamaan die een drumsessie gaf, had in zijn profiel bijvoorbeeld complete instructies staan hoe je hier het meeste uit kunt halen.

Gedragsregels en hoe het werkt

Na het aanmelden krijg je een lijstje van contacten te zien die al lid zijn én wat profielen van oprichters etc. Het is zaak veel mensen te gaan volgen, zodat je interessante ‘rooms’ te zien krijgt om aan deel te nemen. Je ziet namelijk de kamers waar de mensen die jij volgt in zitten op je tijdlijn. Je kunt ook de onderwerpen aangeven waarin je geïnteresseerd bent.

  • Vergrootglas: de zoekfunctie, hier kun je namen invullen van (bekende) mensen om te volgen.
  • Envelopje: het aantal invites (uitnodigingen) dat je beschikbaar hebt en je contactenlijst.
  • Kalender: hier kun je zien welke kamers er op de agenda staan en daar eventueel via het belletje ene alert voor aanzetten of zelf een ‘room’ inplannen in de toekomst. Je drukt dan rechtsboven op het plusje, geeft de room een naam, nodigt eventueel een co-host uit of een gast die mee mag praten (dit moet iemand zijn die jij volgt en die jou ook volgt) en geeft een korte omschrijving.
  • Belletje: alerts zoals kennissen die nieuw zijn op de app, nieuwe volgers, kamers die ingepland zijn door je kennissen, contacten die zich hebben aangemeld voor de wachtlijst van de app.
  • Profielfoto: gebruik hier een gezicht! Hier kun je jouw visitekaartje invullen.
  • Live kamers: klik er op en je luistert mee!
  • Kamer met puntjes in zeshoek vorm ernaast: besloten kamer, hier kunnen alleen mensen in die elkaar volgen. Privé gesprek.

In een kamer?

Je ziet in een kamer verschillende soorten mensen:

  • Mensen met een groen omrand sterretje: dit is de organisator of moderator van de kamer.
    Deze persoon kan mensen erbij halen in het gesprek en mensen terugplaatsen in het publiek.
  • Mensen bovenaan: deze personen nemen deel aan het gesprek.
  • Personen die door de sprekers worden gevolgd die ook in de kamer meeluisteren.
  • De andere mensen in de kamer zie je daaronder.
  • Feesthoedje: mensen met een feesthoedje zijn korter dan een week lid, ze zijn nieuw. Deze personen kun je rapporteren voor ‘trolling’, dat zijn online scheldpartijen en fout gedrag.

Je gaat de kamer uit door op ‘leave quietly’ te drukken of door een andere kamer aan te tikken.

Met het grote plusje kun je kennissen de kamer in ‘pingen’. Ze krijgen dan een popup met de uitnodiging.

Handje omhoog: je hebt een vraag en wilt deelnemen aan het gesprek.

Met de 3 puntjes rechtsboven kun je mensen in de kamer zoeken.

Als je organisator of moderator bent, kun je de kamer ook nog afsluiten en zien wie er een handje omhoog steekt.

Etiquette

  • Niet aan het woord: microfoon uit.
  • Houd het positief.
  • Geen overdadige zelfpromotie: houd het inhoudelijk. Niet over e-books beginnen.
  • Open staan voor alles.
  • Geen opnames maken!

Soms – als er naar gevraagd wordt – kun je natuurlijk wel even jezelf voorstellen en vertellen wat je doet. Via Clubhouse leg je regelmatig linkjes: hoe kun je elkaar helpen. Het is een ontzettend laagdrempelig, leuk platform waar je volop tips en tricks kunt krijgen. En waar je zonder veel moeite zomaar een gesprek met een ‘bekende naam’ kunt aanknopen. Op dit moment zitten er heel veel leuke inspirerende mensen op. Mensen die niet leuk zijn? Ga de kamer uit en klaar. Wel proef ik in de meeste gesprekken wel een beetje de angst: gaat Clubhouse zo leuk en positief blijven als de grote massa er op zit? Blijft het dan zo informeel, laagdrempelig en gezellig?

De gesprekken zijn echt en oprecht

Je stem is een krachtig instrument. Kun je op de ‘plaatjesmedia’ nog een ander beeld van jezelf neerzetten, op Clubhouse kan dat niet. Mensen horen je intonatie. Het is oprecht. Bovendien wordt het niet opgenomen. (Er zijn overigens wel coaches die dit doen, om het te gebruiken voor hun content of podcasts, maar het is eigenlijk ‘not done’.) Lever jij dus een waardevolle bijdrage aan een gesprek? Dan zullen mensen op je profiel klikken en kijken waar ze meer van je kunnen vinden. Blijk jij leuk, inhoudelijk en gezellig? Heb je een bijzonder verhaal? Motiveer of inspireer je anderen? Dan zul je zien dat mensen vaker een kamer inkomen waar jij één van de sprekers of organisatoren bent. Als gelijkgestemden met wie je klikt, zoek je elkaar ook in een echt clubhuis op voor een goed gesprek tenslotte. Ik zie ook opvallend veel studenten die kampen met eenzaamheid en die opbloeien van de gesprekken op deze app.

Inzetten voor je merk?

Je kunt een kamer op Clubhouse prima inrichten rondom jouw merk als dat passend is. Lees ook maar eens op Frankwatching over de app. Zoek een goed onderwerp en zorg dat je minimaal één co-host of gast in je uitzending hebt. Andere mensen haken vanzelf wel aan als jij wilt sparren over trends en ontwikkelingen, de vibe rondom een onderwerp wilt onderzoeken of juist een innovatief idee even tegen wat mensen van buiten je bedrijf wilt aanhouden om te zien of het aanslaat.

Zelf heb ik mijn klant Drankjedoen dus gevraagd hoe online blind videodaten nu precies werkt. Welke tips hebben zij om het ijs te breken? Is de verbinding veilig? Waarom is dit concept überhaupt ontwikkeld, hoe kom je er op? Vragen die je normaal in een telefoongesprek of mailwisseling stelt, om een goed artikel te kunnen schrijven, stelde ik nu live online. Zo kunnen ook anderen vragen stellen waaraan ik misschien zelf niet had gedacht en kan ik rondvragen welke ervaringen er met ander soortige datingplatforms zoal zijn.

Mijn eigen blunder hierbij is dat ik vergat om luisteraars te vertellen dat ik er voor Marstyle een stuk over aan het schrijven was. Had ik wellicht wat nieuwe lezers kunnen trekken! Vaak ben ik zo enthousiast over en nieuwsgierig naar een ander, dat ik mezelf vergeet uit te lichten. Al doende leert men.

Filmpjes monteren vind ik lastig, interactie aangaan op instagram ook. TikTok vind ik uiteindelijk toch leuker voor mijn kinderen. Podcasts vind ik te eenzijdig om te luisteren, dus meestal doe ik dat niet. Net als youtube waar ik weinig filmpjes kijk, maar vooral graag naar luister. Facebook vond ik leuk, maar het algoritme vertoont mijn berichten aan steeds minder mensen en die mensen zijn ook nog eens like-moe. Clubhouse is nieuw, hip,heeft een goede vibe en is verfrissend. Ik ben zoals je leest dus razend enthousiast over de mogelijkheden.

Tip voor Android fans

Verknocht aan je Android telefoon, maar toch op Clubhouse? In de supertoffe room Qonnectors – waar mensen met elkaar connecties maken – werd de volgende tip gegeven: zet de app op je iPad en gebruik je Android telefoonnummer voor het bevestigings appje. Dan kun je lekker mee kletsen in het Clubhouse. Succes!

Mis je de spontane gesprekken van vroeger? Wil je kennis opdoen of delen over welk onderwerp dan ook? Clubhouse is waar je wilt zijn. Zit jij er al op? Wat is jouw ervaring?

*Deze blog is geschreven in samenwerking met Flyeralarm, waar je offline communicatiemateriaal laat drukken voor als je al die nieuwe Clubhouse vrienden straks in het echt ontmoet.

disclaimer

 

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Recente Blogs

Reacties

  1. lodi zegt:

    Duidelijk stuk Marguerita. Uj vind het ook een heel mooi platform. Ik merk dat ik hier heel vrijuit kan praten en vragen kan stellen, iets waar ik op ander social media nog wel eens huiverig mee ben. Ik luister nu nog vooral naar sessies over Pinterest en Linked-in en vind het zeer interessant. Ik wil ook wat meer in klets groepen luisteren maar moet nog even zoeken wanneer. In de avond het ik geen tijd om te luisteren, maar wat dat is het fijn dat veel sessies op verschillende tijden etc zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel wat negativiteit om me heen hoor over Clubhouse, maar goed, dat hou je altijd.

    1. Marguerita zegt:

      Dankje Lodi, het is een kanaal voor “open mensen”. Deel je niet, of heb je geen vakkennis, dan val je door de mand. De negativiteit zal van mensen komen die er inderdaad niet op hun plek zijn.
      Als alleenstaande moeder vind ik het heerlijk om er mooie gesprekken te hebben als ik alleen ben. Maar ook om nieuwe mensen te ontmoeten, om mensen te helpen. En zowaar heb ik al een offerte aanvraag gehad nav clubhouse omdat ik in een informele room even snel een PR plannetje uitstippelde voor iemand, gewoon spontaan. Het is een geweldige plek om te netwerken, maar ik vind het vooral heel erg leuk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Download de Marstyle App.