Keek op mijn Week: zon, zee en zwembad tijdens een weekje Kaapverdië

Een beetje later dan gebruikelijk dit weekoverzicht van de voorjaarsvakantie. Zoals jullie al hebben gezien, zat ik een weekje met mijn familie op de Kaapverdische eilanden van de zon te genieten. Heerlijk, maar de wifi viel regelmatig weg en ik besloot daarom om gewoon eens lekker van de vakantie te genieten. Zonder laptop. En genieten dat is gelukt!

kaapverdie
Met z’n drietjes aan het strand genieten: all inclusive is ideaal voor single parents!

Koffers pakken

Zaterdag waren de kinderen bij hun papa. Ik maakte me dus druk met de koffers. Zorgen dat alles er in zat en het gewicht goed verdeeld was. Nog een check met de weegschaal en het bleef per koffer onder de 20 kilo. Check! Boodschapje halen, keuken opruimen, vuilnis naar de container… Je bent altijd wel even zoet met de voorbereidingen voor je op vakantie gaat. Mijn ex belde of het een idee was om bij mij thuis iets van de snackbar te eten. Super, hoefde ik zelf niets voor het eten te regelen en kon hij op z’n gemak de kinderen een goede reis wensen. Hij was ook zo lief om te helpen onze koffers in de auto te passen. Vlak na het eten stopte ik de meisjes in bed en zelf was ik niet helemaal fit, dus rond 8 uur lag ik zelf ook.

vliegtuig
In het vliegtuig! We hebben er zin in.

Om 3 uur ging de wekker

Zondagnacht om 3 uur ging de wekker. De meisjes probeerden koffie voor me te maken terwijl ik de laatste spulletjes verzamelde, maar dat ging niet helemaal goed. Koffieloos de auto in en naar Lang Parkeren P3 op Schiphol. Lekker brak hadden we daar een meetup met opa en oma en de rest van de familie. Ik was blij dat ik de getekende papieren en legitimatie van de ex had opgevraagd, want voor deze reis buiten Europa had ik ze nodig. Bij de douane werd er streng gevraagd: “Waar is de papa?” Tja, lekker in zijn bed natuurlijk op dat tijdstip, haha. Maar goed, als single parent was ik dus voorbereid en konden we de benodigde papieren laten zien.

schiphol
Even klimmen op Schiphol Airport.

Na de douane hebben we gezellig koffie gedaan, de kinderen konden samen spelen (al waren ze gezien het tijdstip gelukkig redelijk tam allemaal) en ik heb met mijn schoonzus nog even bij de taxfree winkels gekeken. De vliegreis duurde een uurtje langer dan gepland, vanwege een zandstorm (met wat turbulentie) boven de Canarische Eilanden. De iPad was helaas kapotgegaan en kreeg ik in het vliegtuig niet meer aan de praat. Gelukkig had ik ook wat series en films op mijn eigen telefoon gedownload, zodat de kinderen onder meer Dino Dana en Pokémon (op Prime) konden zien.

bagageband
Komen de koffers er al aan?

Op Boa Vista in Kaapverdië was het met 24 graden een mindere dag, maar voor ons perfect natuurlijk met de lange broeken. Onze kamers in RIU hotel Touareg bleken vlakbij speeltuin RiuLand te liggen, dus na het inchecken gingen snel de bikini’s aan zodat de kinderen in het kinderzwembad konden spelen. Zelf voelde ik me niet zo lekker. Gelukkig wilde mijn vader op de meisjes letten, zodat ik even een uurtje kon slapen. Daarna ging het gelukkig iets beter.

kaapverdie
De eerste vakantiedag was het met 24 graden wat frisser, maar nog steeds prima voor het zwembad!

Excursies boeken

Maandag scheen de zon. Insmeren dus! We zijn deze dag allemaal iets verbrand, het was 31 graden. Na het uitgebreide hotelontbijt waren de kinderen een beetje nukkig omdat ik niet direct naar het zwembad wilde.

ask and it is given
Lekker lezen in mijn Abraham Hicks boek bij het zwembad. Ik had een heerlijke ontspannen vakantie gewenst en ik heb hem gekregen <3

Vandaag was de TUI informatiebijeenkomst waarin ze iets over het eiland vertellen én over de excursies die je kunt boeken. Aangezien we deze fantastische vakantie van mijn ouders kregen en ik het zonde vond als we na zo lang vliegen niet iets van het land zouden zien, wilde ik daar heen. Leuk ook voor een artikel over vakantie vieren op Boa Vista en met een piepje over ‘is voor mama’s werk’ hadden ze toch nog even geduld. Ik boekte de meest ‘instagrammable’ en kindvriendelijke halve dag excursie: met 4×4 jeeps touren over het zuiden van het eiland. We zagen dat mijn moeder enthousiast was over de mogelijkheid om met alleen ons eigen gezin een halve dag te varen. Met mijn schoonzussen had ik snel overleg, is altijd lastig om een leuk dankjewelcadeau te verzinnen en zou dit niet leuk zijn? Vonden zij ook, dus we boekten met z’n allen de Salina Sails zeiltocht.

kaapverdie riu hotel
Uitzicht op mijn spelende kinderen <3

Daarna gingen we insmeren, het badlakenhuisje zoeken en lege bedjes claimen bij het zwembad. Yay! Genieten van de zon! Wij waren er als eerste en vonden een plek waar later de animatie erg actief bleek, inclusief muziek en (water)spelletjes. Later zaten we dus steeds aan de andere kant van het zwembad. Geen glijbanen hier, maar we hadden een bal mee en duikstaafjes. En natuurlijk een nichtje en 2 neefjes om mee te spelen. Voor de mama’s waren er bij de zwembadbar genoeg cocktails met en zonder alcohol te bestellen. Oh en de zon… die hadden we in Nederland zo gemist. Even opladen!

hotel riu toareg
Een selfie in het tropische zonnetje.

Zonnen bij het zwembad

Dinsdag begon ons vakantieritueel vastere vormen te krijgen. Op het gemakje ontbijten en daarna met de familie even kletsen bij de koffiebar. De meisjes genoten van hun warme chocolademelk, terwijl mama een lekker bakje vers gemaalde bonenkoffie bestelde. Daarna bikini’s aan en insmeren, fooi neerleggen voor het kamermeisje en de handdoeken omwisselen bij het zwembad. Even overgooien met de bal met mijn oudste dochter in het zwembad, drankje bij de poolbar en mensen kijken / boek lezen / kletsen vanaf mijn ligbedje.

handdoeken
Het kamermeisje had een snuffelend hondje gemaakt.

Lunch deden we vandaag in het kleine restaurant vlakbij het zwembad. Daarna weer terug naar onze handdoeken en einde middag nog even het strand opgelopen om in de golven te springen en met het zand te klooien. Zwemmen mocht niet in verband met de gevaarlijke onderstroming. Wat een rust en een geweldig uitzicht over de azuurblauwe zee… Prachtig! Toen douchen en omkleden voor het diner met de familie en nog even met elkaar chillen bij de koffiebar. Ik probeerde die avond nog wat werk te doen op de laptop, maar kreeg de wifi niet aan de gang en mijn kind had last van het nachtlampje. Besloot dus om het verder die week maar even gewoon zo te laten.

strand
Lekker klooien in de golven en het zand.

Chillen bij het zwembad

Woensdag was ook weer lekker relaxt. Lekker ontbijten, ik begon elke dag op z’n Engels met geroosterde broodjes, ei, witte bonen en een gebakken tomaat om voor ronde 2 over te stappen op pannenkoeken en als toetje vers fruit. Bij het zwembad vonden we allemaal weer plaatsjes bij elkaar in de buurt en vermaakten de kinderen zich prima. Deze dag moesten mijn dames toch hun UV-shirts aan, want het zonnetje was erg fel en we waren al iets verbrand op de schouders en wangen.

grease
Meezingen met de liedjes van Grease.

Mijn oudste ontdekte de ‘fruit punch’ alcoholvrije cocktail en bestelde deze vervolgens telkens weer in haar beste Engels. Lunch, weer zwemmen, douchen en omkleden voor het diner en deze avond voerde de animatie een show op met alle liedjes van Grease die we hebben gekeken (en stiekem meegezongen uiteraard).

ontbijt
Lekker ontbijtje weer!

Offroad met de jeeps

Donderdag ging de wekker vroeg. Om half 7. Hoewel het in Nederland toen half 9 was, dus alles relatief, haha. Al voor het restaurant open ging, zaten we klaar voor een snel ontbijt. Om 8 uur stonden de TUI jeeps voor de deur om ons op te halen voor de 4×4 tocht met leuke sights in Zuid-Boavista. Wij deelden de jeep met een andere alleenstaande moeder met 3 dochters van 4, 6 en 9 jaar, dus met de meisje van 7 en 8 ontstonden er meteen leuke discussies over de Harry Potter films.

vakantie boavista kaapverdie
Sandboarden in de woestijn, supertof!

We bezochten een voormalige dakpannenfabriek, waar ze nu toeristische beeldjes maken. Daar werden we ontvangen met muziek en er was een man met een aangelijnd aapje. Ik kocht voor de meisjes elk een armbandje in een souvenirwinkeltje ernaast. Daarna reden we naar een afgeschermd stukje woestijn: hier verzamelt zich al het Sahara-zand dat overwaait van het vaste land. Slippers uit en het duin op, we gingen sandboarden! Op een soort snowboard gleden we van een zandduin af. Grappig om te doen en heel leuk voor de kinderen. Stiekem is de jongste wel 3x geweest (je mocht 1x haha).

vakantie boavista kaapverdie kachupa
Katchupa proeven.

Daarna kregen we in het naastgelegen bistrootje een originele katchupa voorgeschoteld, met een zoete ijsthee. De volgende stop was een heel klein kerkje op een heuvel in een dorpje met 200 inwoners. Even klimmen en zien waar de inwoners aan de bel klingelden als er piraten in zicht waren. Vervolgens reden we door de zandstorm offroad naar het prachtige Santa Monica Beach, dat op nummer 6 van de wereldranglijst met mooiste stranden staat. Wit zand en een azuurblauwe zee. Het allermooiste was de walvis die we in de verte uit de zee zagen springen, ook zijn staart zagen we nog een paar keer. Zo gaaf! Dit stond op mijn bucketlijst en eigenlijk wil ik heel graag nog eens een echte walvissentour doen, wat een fantastische dieren…

kerkje
Bij een oud kerkje.

Eenmaal terug bij het hotel was de zandstorm wel merkbaar. We deden daarom eerst een cocktail en zijn toen lekker gaan lunchen. Daarna de zwemspullen verzameld en bij het zwembad de bedjes zo gedraaid dat we er niet zo’n last van hadden. Het strand hebben we even overgeslagen deze middag. Wel hadden we nog een leuk uitstapje. Ondanks dat ze vol zaten, was er voor ons drietjes een plekje in het Aziatische restaurant. Loempia’s en gefrituurde banaan, jum!

cocktail
Cocktailtje bij de koffiebar.

Ligbedje uit de zon

Vrijdag konden we lekker uitslapen. En na het ontbijtritueel vonden we weer ligbedjes uit de zon. Iedereen had inmiddels al een lekker kleurtje. Beetje lezen. Beetje zwemmen. Beetje kletsen. Een wederom ontspannen vakantiedag.

Als je oma tegenkomt bij het ontbijt, schuif je gezellig aan.

Her en der kwamen we natuurlijk onze familie weer tegen en dat is eigenlijk ideaal. De kinderen waren vrij om met elkaar te spelen, maar je kon ook prima even met je eigen gezin zijn. Of juist even kletsen met de volwassenen terwijl de kinderen in het zwembad dolden.

spelletje
Ze bedachten hun eigen spel met deze kaartjes van De Bijlesmeester (ooit gekregen voor een review op de blog), een variant op ‘wie ben ik?’.

In het volgende weekoverzicht meer over onze zeiltrip met de hele familie. Begreep dat de voorjaarsvakantie in Nederland vooral uit heel slecht weer bestond, heb jij je wel kunnen vermaken met de kinderen? Nog een uitstapje gedaan?

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, ik voel me een glitterkanon en probeer met mijn blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, ondernemer en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 12 jaar. Je leest hier over intens genieten van het leven na longcovid, fijne perks, bijzondere ervaringen en de band versterken met je tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle