Spoorwegmuseum, wat een leuk uitstapje!

Samen met opa bezochten wij in de meivakantie het Spoorwegmuseum. Het Thomas de Treinweekend was er in volle gang en het was druk, maar zeer de moeite waard. Wij waren er alle vier nog nooit geweest en waren ontzettend benieuwd naar wat er in dit treinenmuseum allemaal te doen zou zijn, de conclusie is in ieder geval dat het ook voor kinderen heel erg leuk is.

Parkeren bij het Spoorwegmuseum?

Onze aankomst was wat moeizaam: om 10 uur ging het museum open en om kwart over 10 stond het parkeerterrein al helemaal vol dus kregen we een plattegrondje mee dat ons naar de P+R toe loodste. Het parkeerkaartje daar was met 4,69 euro wel goedkoper dan de 7 euro die je op het parkeerterrein van het Spoorwegmuseum zelf zou moeten betalen. Vanaf daar reden er gratis pendelbussen naar het museum. Dringen voor een plaatsje, maar mét een hele gezellige buschauffeur die ons ook wees op het gebouw van het KNMI waar ze het weerbericht maken. Uiteindelijk bleken de betaalautomaten van de P+R nog kapot ook, dus hoefden we voor het parkeren helemaal niets te betalen. Scheelt toch weer.

Tip: Je kunt vanaf Utrecht CS ook met de trein rechtstreeks naar de halte in het Spoorwegmuseum reizen, ook een belevenis.

spoorwegmuseum

Koffie met lekkers bij de restauratie

Omdat we met de bus waren, stond er een flinke rij voor de entree en duurde het even voor we binnen waren. We kozen ervoor om eerst een sanitaire stop te maken en die toiletten zijn ook al een bezichtiging waard. Heel bijzonder, het gebouw waar je binnenkomt is een statige, koninklijke ontvangsthal: het Maliebaanstation. Wij kozen ervoor om op het terras naast de restauratie te starten met een kop koffie en wat lekkers. Daar zaten we naast een imposante oude trein en proefden we niet alleen de lekkere donuts en appeltaart maar ook direct de sfeer. Tussen de treinen door liepen we daarna verder om vervolgens ná het aankomstperron pas bij de ‘echte’ entree van het museum te komen. Toen hadden we dus al het een en ander gezien van de historie van de spoorwegen!

Ons museumbezoek

Een bezoek aan het Spoorwegmuseum duurt gemiddeld 3,5 uur staat er op de website. Wij waren er zelf (door het parkeren op de P+R) rond 11 uur en gingen pas tegen vijven weer naar huis. Door het Thomas de Treinweekend was er extra veel te zien en te doen en waren de wachtrijen ook iets langer, maar vooral hebben we het heel erg naar ons zin gehad. Voor opa was het erg leuk, maar ook voor de meisjes van 5 en 7 jaar was het een fijne dag. Wat we allemaal gedaan en gezien hebben?

Techlab

In het techlab konden we allerlei proefjes doen omtrent de aandrijving van treinen. Fietsen om ze van stroom te voorzien, testjes met magnetische krachten, welke ondergrond geeft de meeste wrijving, hoe werkt luchtweerstand? Deze en nog veel meer proefjes en weetjes waren er te zien. Na afloop konden we nog een examen afleggen achter speciale terminals, met toch best heel pittige vragen die opa en mama ook niet allemaal wisten.

Droomreizen

In het theater lieten we ons meevoeren op de beroemde Oriënt Express. Een deftige dame (of toch niet?) en haar hondje lieten ons in een grappige, interactieve show zien hoe het er vroeger zo’n beetje aan toe ging. Een aanrader deze voorstelling: je kunt even zitten en de benen rust geven en wij hebben ontzettend hard gelachen om de capriolen van de grappige actrice.

Stalen Monsters

Ik vond het toch wel een beetje spannend, de titel Stalen Monsters. Mijn jongste dochter van 5 is niet zo’n held. Gelukkig was deze attractie ook voor haar erg leuk. We lieten ons meevoeren in een karretje door de jaren 30 en zagen hoe er toen op en aan het spoor werd gewerkt. Het karretje draaide, versnelde en reed in het donker, een mooie manier om een stukje geschiedenis te beleven.

Grote Ontdekking

Die beleving hebben ze goed voor elkaar bij het Spoorwegmuseum: op verschillende manieren wordt interactief de geschiedenis van de spoorwegen gedeeld. Zo ook bij de Grote Ontdekking. Hier kregen we allemaal een koptelefoon en een kastje. Je loopt door de wereld zoals die in 1839 was en de stem in de koptelefoon vertelt je precies wat je allemaal ziet. Heel bijzonder en ook voor de kinderen erg leuk. Op het laatst zagen we ‘De Arend’ de allereerste trein die in Nederland reed.

spoorwegmuseum

Vuurproef

Gillend heb ik zelf ook de ‘Vuurproef’ doorstaan. Een attractie waarin acteur Rutger Hauer het verhaal verteld over hoe spannend het besturen van een trein vroeger eigenlijk was. En daarna mag je het zelf doen. Een VR-ervaring en ik vond het angstaanjagend, mijn vader en de kinderen waren een stuk koelbloediger… Erg gaaf gedaan en iets voor de thrillseekers.

Treinen door de tijd

Overal zijn verder natuurlijk echte treinen te zien. Zo hebben we ook even plaatsgenomen in een coupe van een trein zoals die in mijn studententijd reed. Ook opa zag een trein uit zijn jeugd. En we zagen nog veel meer echte treinen van vroeger, zoals de koninklijke coupés. Heel bijzonder om daar doorheen te lopen en alles te bekijken.

Werkterrein

Buiten bevindt zich het werkterrein waar ook van alles te beleven is. Zo is er een draaischrijf waarmee ze vroeger locomotieven konden keren, een oude watertoren en het seinhuis waar een ‘echte’ Thomas de Trein stoomlocomotief heen en weer reed en je op de foto kon met de ‘dikke conducteur’ maar ook een minitreintje waar de kinderen een rondje in kunnen rijden en glijbanen.

Thomas de Trein

Tijdens ons bezoek ws het Thomas de Trein weekend in volle gang. Dat betekende speciale extra activiteiten, zoals schminken (maar daarvoor moest je extra betalen dus dat hebben wij niet gedaan), een enorm speelparcours waar je met Thomas de Treinbanen kon spelen en bouwen, muzikale shows met Thomas op een groot podium (wij hebben deze van bovenaf bekeken, heel erg leuk) en natuurlijk kraampjes met de nodige merchandise.

Modellenmagazijn vanaf 4 juli

Op woensdag 4 juli opent het Spoorwegmuseum weer iets nieuws: het Modellenmagazijn. Dit is een permanente expositie van de bijzondere collectie treinmodellen, die vaak al decennia tot de collectie van het museum behoren. Hierbij is er niet alleen aandacht voor de modellen zelf, maar ook voor de mensen achter de modellen. Getoond worden vele unieke modeltreinen, van fabrieksmodellen en zelfbouwlocomotieven tot stokoud speelgoed en zeldzame verzamelobjecten. De eerste speelgoedtreintjes kwamen rond 1835 en pas daarna ontwikkelde zich in de loop der tijd een heuse speelgoedindustrie. Ook professionele locomotiefbouwers en ingenieurs bouwden treinen in het klein, bijvoorbeeld met het doel om de vorm en kleur van een nieuw type te testen. Het Modellenmagazijn brengt deze prachtige collectie op een speelse manier tot leven.

Tussendoor hebben we lekker gegeten en na afloop trakteerde opa op een ijsje. Mooie tip dus om opa te trakteren op een dagje uit met Vaderdag!  😉

Toegang kost 17,50 euro voor kinderen vanaf 4 jaar. Bij Thomas de Trein events hebben kinderen vanaf 1 jaar een speciaal peuterticket nodig, daarbuiten kunnen zij gratis naar binnen. Met een Museumjaarkaart kun je gratis naar binnen. Kijk voor meer informatie op de website van het Spoorwegmuseum.

Wij hebben in ieder geval genoten van ons bezoekje, dankjewel voor de uitnodiging Spoorwegmuseum!

>> lees ook onze reviews van het Nijntje museum in Utrecht, het PIT Veiligheidsmuseum in Almere of het Maritiem Museum in Rotterdam

Ben jij hier al eens met je kinderen geweest?

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle