Groep 6: best lastig een unboxing doen!

Inmiddels is de vakantie begonnen, maar in de laatste schoolweek mocht ik nog even terugkomen in groep 6. Met de prikactie van basisschoolleerkrachten, stond ik in die groep een uurtje voor de klas. Dat vond ik niet alleen zelf onverwachts heel leuk (lees hier over mijn zenuwen), ook de kinderen van groep 6, de juf én de ouders waren enthousiast. Daarom bedacht ik een leuke verrassing: met de klas een unboxing opnemen!

Kinderen uit groep 6 zijn erg bezig met YouTube. Dat bleek wel toen ik een ‘lastige’ groep muisstil kreeg met mijn les over YouTubers en veilig online zijn. Tijdens de groepsdiscussie deden alle kinderen actief mee, ze wilden graag hun zegje doen over wat zij wel of niet leuk vinden op internet. Vervolgens moesten ze van mij kritisch kijken naar een aantal populaire filmpjes. Wat vonden ze er goed aan? Wat kan beter?

Daar hadden ze best wat opmerkingen over. En het is heel makkelijk om op internet een duimpje omhoog of een duimpje omlaag te geven… Maar wat als je zelf zo’n filmpje op moet nemen? Dat bleek nog niet zo eenvoudig.

Wat is unboxen?

Vooraf seinde ik de juf in dat ik mijn blogkast had opgeruimd en gekeken wat er leuk kon zijn voor de kinderen uit groep 6. Dit mochten ze dan in de klas met elkaar ‘unboxen’: uit de doos halen, in simpel Nederlands. Een vakterm die ik in de klas nog wel even checkte, want niet iedereen kijkt naar vloggers die unboxings doen. De juf heeft ook voor me nagevraagd of er ouders bezwaar hadden tegen foto’s en filmpjes op mijn blog, dat was gelukkig niet het geval. Sterker nog, ik kreeg allerlei leuke reacties!

We verdeelden de klas in 4 groepjes die elk een doos of tas mochten uitpakken. Hierbij moesten ze dan vertellen wat ze tevoorschijn toverden en wat ze hiervan vonden. Twee meisjes hadden hun vlogcamera’s bij zich en hebben alles gefilmd. Het was nogal een chaos, dus de filmpjes zijn niet op hun YouTube-kanalen geplaatst en kan ik hier dus ook niet delen  😆 . De foto’s wel!

Nu had ik – aangezien het een hele klas betrof – nogal veel spullen verzameld. De eerste paar dingetjes werden nog wel met aandacht besproken door elk groepje, maar al snel werden dingen bekeken en op tafel gegooid. Iets dat je in een ‘echte’ unboxing niet snel zult zien want… alle spulletjes zijn gesponsord! Dat had ik vooraf natuurlijk wel toegelicht, dat je deze spullen krijgt in ruil voor media aandacht en er daarom met zorg iets over moet zeggen. Positief of negatief dat maakt niet uit.

vloggen met groep 6

De kinderen vonden het best heel spannend om te doen, zo’n verrassingstas uitpakken. Maar ook erg leuk! Vooral omdat we na afloop alle spulletjes hebben verloot, dus iedereen ging met leuke dingen naar huis.

Voorbeeldfilmpje?

Voor de kinderen uit groep 6 die mijn blog lezen, deze filmpjes heb ik met mijn kinderen gemaakt. In het eerste filmpje, had mijn dochter vooraf wat spulletjes op tafel gezet zodat we vloggertje konden spelen. Ze kijken veel MeisjeDjamila en doen haar heel goed na. Rustig bespreken ze de ins en outs van de producten. In het tweede filmpje zie je wel een ‘echte’ unboxing die ook veel bekeken is op YouTube, mensen waren erg nieuwsgierig wat er in deze gratis doos zit. Wij ook! Misschien kun je het unboxen in de zomervakantie op deze manier nog eens thuis naspelen? Met of zonder camera, met of zonder doos, dat maakt niet uit.


Mijn eigen leerpunt bij het laatste filmpje was om beter te letten op de lichtinval. Nu zie je veel schaduwen en dat is storend in het beeld.

Hoe kom ik aan die spullen?

Ik kreeg veel vragen hoe ik aan alle spullen kom die groep 6 mocht unboxen. En jullie willen ook graag weten hoe ik aan andere producten kom die ik bespreek (dat heet reviewen) op mijn blog. Heel soms, krijg ik ze zomaar toegestuurd. Maar veel van de spullen komen uit ‘goodiebags’ (een tas met kleine cadeautjes) en persmappen (hierin staat allerlei informatie over een nieuw product en het merk dat dit op de markt brengt, soms zit daar een klein cadeautje bij) die ik na afloop van bijvoorbeeld een blogevent of persbijeenkomst mee krijg of ze geven kleine cadeautjes mee op een beurs. We houden niet alles zelf, mijn kinderen krijgen heel vaak nieuwe dingen die we moeten (nou ja, willen) uitproberen. Dan wordt het een beetje teveel. Dus nu kreeg groep 6 een heleboel cadeautjes, maar ik geef ook dingen aan bijvoorbeeld vluchtelingen gezinnen én – dat is het allerleukste – ik organiseer winacties op mijn blog. De mensen die dan een berichtje achterlaten bij een winactie maken kans op de prijs.

Let op: als je meedoet aan winacties, kun je kans maken op leuke prijzen, maar… je laat ook je e-mailadres achter. Vraag daarom altijd toestemming aan papa of mama en gebruik hun mailadres. Bij sommige websites krijg je anders heel veel e-mailberichten en dat heet ‘spam’. Niet bij mijn blog hoor  😉

vloggen met groep 6

Waarom blog ik?

Tijdens het zomerfeest op school en in de wandelgangen kreeg ik van veel mensen de vraag waarom ik eigenlijk blog. Waarom zou ik van alles willen delen op internet? Het antwoord is simpel: omdat ik het heel erg leuk vind om te doen!

Toen ik zelf in groep 6 zat, was er nog geen internet. Ik maakte daarom graag werkstukken en magazines van papier. Hiervoor schreef ik stukjes, zocht ik informatie in de bibliotheek en vroeg ik oude tijdschriften aan mijn moeder waar ik plaatjes uit mocht knippen. Hele bakken vol plaatjes knipte ik bij elkaar. Later studeerde ik Communicatie en ook toen mocht ik veel knippen, plakken en schrijven. Mijn allereerste baan was die van redacteur. Ik was verantwoordelijk voor de woon- en lifestyle redactie van een aantal krantenrubrieken. Hiervoor kreeg ik allerlei persberichten met de mooiste foto’s toegestuurd. En hier en daar een cadeautje  😆 .

Dat was in 2001. Internet thuis verliep nog via een telefonische inbelverbinding. Blogs waren er nog niet. Maar nu, via mijn blog kan ik alles combineren wat ik zo leuk vind om te doen: mooie plaatjes maken of delen, interessante informatie delen met mijn lezers, als eerste op de hoogte zijn van leuke nieuwtjes en dus hier en daar een cadeautje. Elke dag leer ik nieuwe dingen, terwijl ik toch al best heel veel dingen weet! Het allermooiste is dat ik er nu mijn werk van heb gemaakt, heel veel leuke mensen heb ontmoet en mijn dochters fantastische herinneringen mee kan geven door de dingen die we dankzij Marstyle samen beleven.

Wil jij ook meer doen met vloggen of bloggen? Speciaal voor scholieren is Hema nu een online Vlog Academy gestart. Misschien een leuk project om je vakantie door te komen?

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, ik voel me een glitterkanon en probeer met mijn blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, ondernemer en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 12 jaar. Je leest hier over intens genieten van het leven na longcovid, fijne perks, bijzondere ervaringen en de band versterken met je tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Recente Blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Download de Marstyle App.