“School is saai” en “school is stom”?

Dus. De eerste schoolweek zit er op en we zijn halverwege de tweede. Fijn om weer een ritme te hebben. Leuk om iedereen weer te zien. Toch gooit de jongste er regelmatig een “school is stom” uit en komt de oudste met “school is saai”. Is dat echt zo? Wat moet ik daar mee als mama?

Kleuterlief die alles zo spannend vond, geniet met volle teugen. Al was na schooltijd het enige dat ze over haar dag wilde zeggen “school is stom”. Let wel, ik neem afscheid van een blij ei in de klas! Direct leuk spelen en thuis liedjes van school zingen. Ze vraagt steeds of ze weer mag overblijven. De BSO (helaas nu afgelopen) was haar ook erg goed bevallen. Waarom was school dan stom? “Er zat een kindje op de loopfiets en ik wou daar op.”

En daarom is school stom…

Nou meisje, als dat alles is…

Lees ook: 5x stom!

Eigenwijs meisje

De dochter in groep 3 blijkt wat meer eigenwijs. De eerste paar dagen vond ze het leuk op school. Letters aan elkaar leren schrijven is nieuw en dus heel erg leuk. En ze zijn zo sierlijk! Vanwege de jaaropening werd er een nieuw liedje geleerd, dat ze thuis vrolijk wilde zingen. BSO beviel weer goed. Contacten met vriendinnetjes weer aangehaald en zelfs al een speeldate gehad.

Toch kwam er een “school is saai” uit. En dan niet 1 keer, maar na meerdere schooldagen. Heel lastig om er dan uit te krijgen wat er nu precies saai is. “We leren dingen in de klas die ik al weet.” Maar dan geef je toch net als vorig jaar aan bij de juf wat je wel graag zou willen leren? “Dat mocht niet van de juf.” Tja…

En nu ging ik twijfelen, want als ouder van een mogelijk hoogbegaafd kind word je overal gewaarschuwd over vervelen in de klas en blablabla. Maar ze heeft net de eerste schoolweek achter de rug? En ze is gestart in de zonnetjesgroep die extra leermateriaal krijgt. In de kleuterklas werd het zo goed opgepakt, wat nu? Moet ik mij zorgen maken of stelt ze zich aan?

We hebben binnenkort al een gesprek met de juf op de planning staan. Echt heel goed, dit jaar zijn de omgekeerde 10-minuten-gesprekken geïntroduceerd. Als ouder kreeg je een flinke vragenlijst over je kind, waardoor de juffen nog beter op de individuele behoeften kunnen inspelen. Super natuurlijk!

Lees ook: Yay, na de kerst in groep 2!

Extra werkboekje

Toch heb ik even kort een vraag gesteld aan de juf om haar even te pijlen. Wat blijkt? Mevrouwtje groep 3 is gewoon eigenwijs. Gezien haar versnelling heeft de juf al op dag 1 een extra werkboekje aangeboden en met haar besproken dat hierin leuke extra opdrachten staan die ze kan doen wanneer ze iets al weet. Maar, gaf de juf aan, mijn dochter wil er niet in werken… Tegen de juf heeft ze gezegd dat ze niet alle letters kent. Oei oei oei… (ter info, die kent ze al heel lang.) Vanwege de wenperiode laat de juf dit voor nu even gaan. Slim van de juf 😎

Nu ik toch in de klas was, ben ik meteen maar aan mijn meisje gaan vragen wat haar extra boekje was. En hee… helemaal leeg, wat jammer dat er nog niets in staat?

Lees ook: Stom!

Opdrachtjes uit Okki

Ik denk dat ze er tegen op ziet om iets anders te doen dan de rest van de klas en dat ze bang is om de woorden ‘fout’ te lezen en dan een fout te maken. Soms leest ze namelijk niet, maar vult ze een woord in wat voor haar logisch zou zijn op die plek. Dan heeft ze niet het geduld om alle letters te bekijken. Thuis hebben we daarom de op school gekregen Okki er even bij gepakt. In de vakantie heeft ze weinig gelezen (wel veel geschreven), dus heb ik haar weer een beetje op gang geholpen. Kijk naar de letters en lees ze één voor één. Zij las de titel en ik de bijschriften. Zo kreeg ze er lol in, want na het lezen wist ze wat de bedoeling van een opdrachtje was. Die werden met plezier gemaakt.

Hopelijk is de funfactor aangezwengeld en wil ze nu wel met het Veilig Leren Lezen boekje aan de slag in de klas. Het zag er in ieder geval leuk uit. Vandaag was ze enthousiast over de musical die met school werd bezocht en het woordje ‘vis’, waarvan ze graag de aan-elkaar-letter v zou willen leren. Het was leuk geweest en niet “saai”. Vasthouden dat gevoel mop!

Lees ook: Er is nu een Smoeltjesschrift voor kleuters!

Akadin?

De nieuwe directeur gaf aan dat ze het hoogbegaafden-programma Akadin wellicht gaan uitbreiden voor een aantal onderbouwkindjes. Nu is dit alleen voor de bovenbouw beschikbaar. Wat ik er vorig jaar over las klonk heel interessant en echt een mooi stukje verbreding en verdieping dat zich vormt naar de interesses van je kind. Hopelijk gaat dat door!

Het antwoord op de vraag “moet ik hier als moeder iets mee?” Is in mijn geval dus: nee. Het lijkt erop dat vermoeidheid en faalangst de boosdoeners zijn. Maar oh oh, wat is het lastig om goed door te vragen en er uit te krijgen waarop deze uitspraken zijn gebaseerd…

Lees ook: Ze heeft me nodig

Kent één van jullie het programma Akadin? Werken je kinderen ermee of hebben ze het op school?

En hoorde jij ook in de eerste schoolweek al dat het “stom” of “saai” was?

Blogger

Marguerita

Over Marstyle

Hai, dit glitterkanon probeert met haar blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten. Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen (althans ik doe een poging, haha) en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, zzp-er en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 13 jaar. Je leest hier de soap van mijn leven en mijn zoektocht naar geluk en een stukje meer zen. Ik review perks, bijzondere ervaringen en probeer de band te versterken met mijn tieners.

Ik geef met mijn blog graag meer vuur aan je leven!

Design en lifestyleDesign en lifestyle

Recente Blogs

Reacties

  1. Lisette zegt:

    Klinkt ontzettend bekend. Ik wil je niet bang maken, maar doe het wrs wel. Bij mijn zoon ging het mis in groep 3. Zelfde probleem. Hij wilde geen extra of andere werkjes. Bij ons vatte de juf dat helaas op als ‘hij kan het nog niet’. Faalangst! Hij was gewend dat hij alles met twee vingers in de neus deed en miste het doorzettingsvermogen.
    Hij bleef trouwens tot eind groep 3 beweren dat hij niet kon lezen. Omdat hij de x en de q niet had geleerd, bleek later. Deze letters aanwijzen op de letterkaart bleek voldoende. De kronkels zijn soms niet te begrijpen 😉
    Mijn advies: direct in de eerste week beetpakken. Beter gaat het niet worden. Als de motivatie straks te ver is afgenomen ondergaat ze het gelaten en is ze niet meer vooruit te branden. Wij zijn 3 jaar verder en weer aan het opklimmen. De tweede zit nu in groep 3 dus ik zit er nu erg bovenop… succes!

    1. Marguerita78 zegt:

      Thanks Lisette, zojuist een gesprek op school gehad en we zijn voorlopig op dit punt gerustgesteld, maar inderdaad: ze wil niet anders zijn dan de rest, maar dat is ze wel… Tegen de juf verteld dat mama niet de waarheid sprak dat ze al kon lezen, de boef. Gelukkig pareerde de juf met, oh maar jouw vorige juf zei dat ook, vertelde die ook niet de waarheid?

  2. Helga zegt:

    School blijft stom en saai. De mijne, allemaal 14+, roepen het nog alle dagen. Sorry voor de ontmoeding. Fijne woensdag!

    1. Marguerita78 zegt:

      hahaha, ik had alleen niet verwacht dat ze dit in de lagere klassen al zouden roepen, meer een uitspraak voor de middelbare school 🙂

  3. Batboy zegt:

    Deon zegt weleens dat hij school stom vind en niet naar school hoeft en vraagt waarom hij naar school moet. Maar ach als hij er eenmaal is vind hij het hartstikke leuk!

  4. Saskia zegt:

    Ik hoor elke dag dat hij niet naar school toe wil. Er naar toe gaan en afscheid nemen gaat dan ook moeizaam. Maar daarna doet hij het nu wel goed. En gelukkig geen tranen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Download de Marstyle App.