Review: bordspel van de Gorgels

Ken jij de Gorgels? Zelf ken ik ze alleen omdat de juf van mijn oudste het kinderboek van Jochem Myjer ooit eens voorlas en dit veel indruk op haar heeft gemaakt. Joebelebambam! Klinkt het sindsdien regelmatig. Vorig jaar kwam het taalkoffertje van de Gorgels uit, dat mijn meisjes regelmatig uit de kast trekken om ermee te spelen en ze hebben een Gorgels vakantieboek. Nu is er ook het bordspel!

bordspel gorgels review

De Gorgels het bordspel komt uit de koker van Just Games in samenwerking met Uitgeverij Leopold. In dit ondergrondse avontuur neem je het samen met je Gorgelvriendjes op tegen de gevaarlijke Brutelaar, die een zieke Gorgel probeert te pakken. Werk slim samen om de Gorgel te beschermen en de Brutelaar met lege handen achter te laten. Dit spannende spel is vanaf 1 maart 2019 verkrijgbaar.

bordspel gorgels review
Tip: gebruik een boodschappenmuntje om de kartonnetjes in het plastic houdertje te schuiven.

Onze ervaring

In de spelregels staat dat je niet persé hoeft samen te werken, maar elkaar ook lekker dwars kunt zitten in het spel. Dat hebben wij gedaan, waardoor we eigenlijk alleen nog maar verloren hebben van de Brutelaar. Maar we blijven het proberen! De spelregels zijn lekker simpel, waardoor we het snel konden spelen. Naast onze frustratie over medespelers die ons dwars zaten door stenen op ons pad te gooien, was het even lastig om de spelfiguren in elkaar te zetten.
Tip: Met behulp van een boodschappenmuntje, is dit eenmalige voorbereidingsklusje gelukkig zo gepiept! Stop het boodschappenmuntje tussen het plastic en schuif dan het kartonnen figuurtje er gemakkelijk tussen.

Verder is het erg herkenbaar als je het boek kent. Bij elke beurt moet je Hakkelabambam of Grrr zeggen. En als je wint? Dan roep je Joebelebambam! Net als de Gorgels.

Hoe gaat het spel?

Een Gorgel ligt ziek in bed in zijn hol op het Eiland. Een gevaarlijke Grootbekbrutelaar graaft zich een weg naar de zieke Gorgel, maar dit laten jij en je vrienden niet zomaar gebeuren. Kruip in de huid van Bobba, Belia, de Grijze Gorgel, Gug of een Berggorgel en baan je een weg door de donkere grond om de Gorgel te beschermen. Maar let op! De Brutelaar blokkeert het pad met zware stenen om jullie te slim af te zijn. Ben jij klaar voor dit ondergrondse avontuur? Hakkelabambam!

Je gooit met de dobbelsteen om te zien of jouw Gorgel een stapje mag zetten óf de Brutelaar. Komt de Brutelaar op een geel vakje? Dan mag je een stapel stenen van jouw keuze verplaatsen. Kies je een gewone vrije plek? Of ga je je medespelers dwarszitten? Wie als eerste bij de zieke is, die wint het spel. Supersimpele spelregels dus. Je kunt het spel met maximaal 6 spelers doen, 5 gorgels en speler 6 kan de Brutelaar spelen.

Het spel ligt vanaf 1 maart in de winkels en heeft een adviesprijs van € 14,99. Een potje duurt ongeveer 20 minuutjes. Het bordspel van De Gorgels is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar. Hier vind je meer leuke Gorgels spullen.

bordspel gorgels review

Over De Gorgels

Jochem Myjer schreef zijn eerste kinderboek De Gorgels in 2016 en won hiermee de prijs van de Nederlandse Kinderjury. Rick de Haas verzorgt de prachtige illustraties. Afgelopen november kwam het spannende vervolg De Gorgels en het geheim van de gletsjer binnen op nummer 1 van de CPNB Bestseller Top 60. De Gorgels van Jochem Myjer is een heel grappig boek om in huis te hebben als je dit spel koopt!

Vinden jouw kinderen de Gorgels ook zo leuk?

Hai, ik voel me een glitterkanon en probeer met mijn blog jouw leven op te leuken of in ieder geval een bende van glitters achter te laten Net hoe je het bekijkt. Mijn besluit is om na allerlei shit alleen nog maar door het leven te sprankelen en door mee te lezen kun jij dat ook! Mijn naam is Marguerita, ondernemer en co-ouder van 2 leuke dochters van 11 en 12 jaar. Je leest hier over intens genieten van het leven na longcovid, fijne perks, bijzondere ervaringen en de band versterken met je tieners.